torstai 4. lokakuuta 2012

Mikä numero on iso L&M?

-Minkä värinen?
-NO SININEN!

Anteeksi, en voi tietää mitä tupakkaa juuri sinä haluat. En myöskään välttämättä muista jokaisen merkin numeroa ulkoa. Pahoitteluni jos oma tupakointisi vaikeuttaa kaupassa käymistä. 

Lähes päivittäin on vastaavanlainen tilanne. Uuden tupakkalain myötä on kaikille varmaan selvää, ettei tupakkakoneen taulussa saa olla enää askien kuvaa. Tästä aiheutuu myyjälle usein harmaita hiuksia. On todella epäkohteliasta huudella jonosta mikä on se ja se tupakka, jos myyjällä on selvästi palvelutilanne kesken toisen asiakkaan kanssa. Jos en muista kyseisen tuotteen numeroa, pyydän kohteliaasti odottamaan omaa vuoroaan, jotta voin tuotteen numeron tarkistaa. Muutaman kerran on käynyt niin, itse asiakkaana ollessa, että myyjä on alkanut selaamaan listaansa ja jättänyt palveltavan asiakkaan odottamaan. 
Jotkut asiakkaat eivät pysty käsittämään miksi kuvat pitävät olla piilossa. Ei, en ole itse keksinyt sääntöä, ja kyllä, kaikissa kaupoissa on sama juttu. 
Nykyään myös sätkätupakat on piilotettu kassoille ja niitä saa pyytämällä. Joskus joku pyytää savikepaperia ja iso tupakkamerkki X, annan tupakanpurut asiakkaalle ja veloitan ne. Kun maksu on hoidettu asiakas kertoo tarkoittaneensa askitupakkaa. Okei, korjataan asia. Mielestäni on aika todennäköistä, että savukepaperian ostaja tahtoo myös puruja eikä valmista askia. Onko mahdotonta selventää asiaa jotenkin? "Hei, ottaisin savukepapereita ja askin tupakkaa X" Näin se kävisi kaikille helpoiten. Ja kuten edellisessä postauksessa jo mainitisin, SUUN SAA AVATA ajoissa. Jos myyn sinulle selvästi väärän tuotteen, olisiko mahdollista mainita asiasta ennen maksutavan suorittamista? Maksutavan korjaaminen vie huomattavasti enemmän aikaa kuin se, että asiakas sanoisi, hei takotin kyllä tota toista.


AA.

Ei kommentteja: